برای نادیده گرفتن محتوا دکمه "Enter" را فشار دهید

منابع آموزش نظریه بازی

در این پست قرار هست منابع مختلفی برای آموزش نظریه بازی رو به صورت مختصری معرفی کنیم.

کتاب ریاضیات زیبا

نظریه بازی‌ها با کمک مدل‌های ریاضی، واقعیت‌های رفتاری، اقتصادی افراد یا پدیده‌ها را تحلیل می‌کند. این نظریه درزمینه‌های زیست‌شناسی تکاملی،‌ علوم اجتماعی‌،روانشناسی و جامعه شناسی کاربرد زیادی دارد. تا قبل از قرن بیستم علم اقتصاد، علمی کسالت بار توصیف می‌شد. اما با پیدا شدن ارتباطاتی بین علم ریاضیات و اقتصاد، انقلابی درکاربرد ریاضیات به وجود آمد که توانست رفتار انسان‎‌ها را در عرصه‌های مختلف به صورت کمی بیان کند. فون نویمان که یک ریاضیدان برجسته بود و با همکاری اقتصاددانی به نام مورگن اشترن نظریه بازی‌ها را با علم اقتصاد ترکیب کرد. امروزه نظریه بازی یک واژه عمومی برای تحلیل رفتار متقابل انسان‌ها و پدیده‌هاست.

دوره آموزشی نظریه بازی – دکتر فاطمی اردستانی

نظريه بازي مجموعه‌اي از ابزارهاي تحليلي است كه اقتصادانان براي درك موقعيت‌هاي استراتژيك از آن بهره مي‌برند. هدف اين درس يادگيري روش تحليل رفتارهاي استراتژيك تصميم‌گيران عقلايي است. يك فرآيند تصميم‌گيري را استراتژيك مي‌خوانيم اگر يكي از بازيگران براي تصميم‌گيري نياز داشته باشد آنچه ساير بازيگران دوست دارند، مي‌دانند، باور دارند و انجام مي‌دهند؛ را در نظر بگيرد. رفتار استراتژيك عنصر مهمي در تعامل‌هايي نظير رقابت بنگاه‌هاي اقتصادي، چانه‌زني‌هاي چندجانبه، حراج‌ها، نظام‌هاي راي‌گيري و انتقال اطلاعات است. در اين درس به بازي‌هاي به فرم استراتژيك (با اطلاعات كامل / ناكامل)، بازي‌هاي پويا (با اطلاعات كامل / ناكامل) و مفاهيم تعادل در آن‌ها پرداخته مي‌شود.
تمركز درس بر سه جنبه كه همگي از اهميت تقريبا يكساني برخوردارند خواهدبود: نخست؛ دانشجويان بايد به فهم مناسبي از نحوه مدل كردن يك موقعيت استراتژيك دست يابند. دوم؛ دانشجويان مي‌آموزند چگونه يك مدل مبتني بر نظريه بازي را حل كنند (منظور از حل يافتن تعادل‌هاي بازي است). تعاريف و قضاياي ارائه‌شده در درس ابزار تحليلي لازم براي اين منظور را فراهم مي‌آورند. سوم؛ درس مروري بر برخي از كاربردهاي كلاسيك نظريه بازي عمدتا دراقتصاد را شامل مي‌شود. كاربردها به منظور توضيح پديده‌هاي اقتصادي، تشريح نظريه‌هاي مختلف و در برخي موارد براي جذاب كردن يك درس نظري در نظر گرفته‌شده‌اند.

برای ورود کلیک نمایید.

مدرسه تابستانی نظریه بازی

مدرسه تابستانی بر چهار پایه مبتنی است:
نخست، خواهیم دید که نظریهٔ بازی تلاش می‌کند تا رفتار ریاضی حاکم بر یک موقعیت استراتژیک (تضارب منافع) را مدل‌سازی کند. در نظریه بازیها به این سوال پاسخ داده می شود که آدمهای عاقل در تعامل با یکدیگر چگونه عمل می کنند؟
دوم، با بازیهایی مختلف از جمله بازی به فرم نرمال، بازیهای با کنشهای متوالی به شکل ممتد با اطلاعات بی نقص و بازیها با اطلاعات ناقص، بازیهای تکرار شنونده و تصادفی، بازیهای با اطلاعات ناکامل (بازیهای بیزی) بازیهای پویا با اطلاعات ناکامل آشنا خواهیم شد. سپس به تشریح راه حل برای هر یک از بازیها پرداخته می شود.(منظور از حل يافتن تعادل‌هاي بازي است).
سوم، یاد میگیریم که در بسیاری از موارد رقابت بازیکنان با یکدیگر نه تنها منجر به سود نمی‌شود بلکه به ضرر می انجامد. در این راستا به تشریح مختصری از بازیهای ائتلافی که در برگیرنده چگونگی تشکیل ائتلافهای پایدار و نحوه تقسیم سود بین اعضا خواهد بود، می پردازیم.
بازیهای تکاملی جنبه چهارمی خواهد بود که در این مدرسه به آن خواهیم پرداخت.
و درنهایت، در روز آخر دوره، این مدرسه تابستانی را با ارائه پژوهش های تخصصی که در آن ها از نظریه بازی به عنوان ابزار استفاده شده است، به پایان خواهیم رساند.

با کلیک بر روی تصویر می توانید به محتوای دوره آموزشی دسترسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *